۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 889955

مشهدی ها؛ شادی مومنانه را بلدند

جمال رستم زاده، فعال رسانه ای

مشهد شهر امام مهربانی ها شهری است که طی یک ماه بی بدیل ترین قابها از همزیستی شاد و مومنانه مردم و هم افزایی بی نظیر مدیران را  به تصویر کشیده است و مردمانش بلدندتا هم میهمان نوازی کنند و هم بساط جشن و مهربانی را پهن کنند به وسعت همه ایران و جهان با هر رنگ و نژاد و اعتقادی،  و این ها تکرار می شود.

از ۹ خرداد تا ۱۰ تیرماه حدودا در فاصله یک ماه دو جشن بزرگ مردمی در مشهد برگزار شد یکی اجتماع بزرگ خانوادگی امام رضایی ها در شب میلاد امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و دیگری جشن بزرگ  قرآنی در شب عید قربان با حضور تعدادی از عوامل برنامه قرآنی محفل. نقطه مشترک این دو جشن بزرگ اما یکی حضور بی نظیر مردم بود و دیگری هم افزایی دستگاه های اجرایی که اتفاقا بر خلاف معمول این بار از المان ها و نشان هایشان دست کشیده بودند و زیر هیچ پرچم و پوستری نام و نشانی از هیچ نهادی دیده نشد.

شاید همین بود که جریان برگزاری این جشن ها واقعا به دست مردم افتاد.از حضور بی نظیرشان که نقطه پایانی این جشن ها بود اگر صرف نظر کنیم که انصافا دست مریزاد داشت، پهن کردن بساط این شادی و نشاط مومنانه، برپایی ایستگاه های صلواتی پذیرایی و مواکب فرهنگی و علم و کتل و ریسه چراغانی و پرچم و عود و اسپندش را هم هم مردم آوردند تا باور اینکه " بلدیم در این شهر امام رضا علیه السلام کنار هم مومنانه شادی کنیم " را تقویت کنند.

شاید این میان برخی تصور کنند مخاطب این جشن ها که ساختاری مذهبی داشته و در دو عید بزرگ دینی برگزار شده خانواده های مذهبی بوده اند حال آنکه اگر حتی نگاهی گذرا به تصاویر ثبت شده از این دو جشن بیندازیم می بینیم به معنای واقعی کلمه در این دو روز دو میهمانی بزرگ خانوادگی را شاهد بوده ایم چه اینکه ترکیب این دو جشن مثل همه میهمانی ها خانوادگی محل قرار گرفتن آدم های گوناگون در کنار هم بود. پیر و جوان ، زن ومرد، دختر و پسر با ظواهر مختلف و حتی بعضا متفاوت با هم که در کنار هم یا در این میهمانی ها حضور پیدا کرده بودند یا اینکه دستی در کار برگزاری آن داشتند.

نکته جالب تر این در جغرافیای بی نظیری مثل شهر مشهد که همیشه محل حضور زائران از اقصی نقاط کشور و حتی دیگر نقاط دنیاست میهمانانی از اقوام مختلف ایرانی و ملیت های مختلف دنیا هم حضور داشتند. در جشن خانوادگی امام رضایی ها افغانستانیها، عراقی ها، یمنی ها و... حتی موکب پذیرایی شان را کنار بساط فلافل خوزستانی ها، هندوانه دزفولی ها، شربت به لیمو شیرازی ها و کلمپه کرمانی ها، سوهان قمی ها و ...پهن کرده بودند .

در قرار محفلی ها هم که یک پای برنامه حضور یکی دو میهمان خارجی بود که برای انبوه شرکت کنندگان در جشن قرآنی مشهد برنامه شاد قرآنی برگزارکردند تا منظومه این شهر منظم به مهر همدلی و یکدلی و یکرنگی حول محور امام مهربان این عالم باشد. 

حالا همه می دانند مشهد شهر خبرهای بد، آمارهای بالای طلاق، تیتر یک بزهکاری و قتل و فساد نیست مشهد شهر امام مهربانی ها شهری است که طی یک ماه بی بدیل ترین قابها از همزیستی شاد و مومنانه مردم و هم افزایی بی نظیر مدیران را  به تصویر کشیده است و مردمانش بلدندتا هم میهمان نوازی کنند و هم بساط جشن و مهربانی را پهن کنند به وسعت همه ایران و جهان با هر رنگ و نژاد و اعتقادی،  و این ها تکرار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.